Kyllästyttääkö sinuakin iänikuinen tapahtumajargon? Etkö jaksa enää miettiä, että minne ihmeen venueen ollaan menossa ja mitä tapahtuu saittivisiitillä? Entä kuka on Manu? Ja millainen ruoka on fohi vai oliko se edes ruoka?
Ei hätää! Me Satumaa Eventsillä olemme luoneet pienen tapahtuma-alan sanakirjan helpottamaan tapahtuma-arkeasi. Nyt tämä ihme mongerrus on jokaisen ymmärrettävissä. Lisäksi tarjoamme myös aiheeseen liittyviä hyviä vinkkejä.
Ajolista on tapahtuman aikataulu, jossa näkyy kaikki mitä tapahtuu ja missä tapahtuu. Joskus huomaa, että toisille ajolista on vain lavan ohjelmaa koskeva lista ja toisille taas koko aikataulu. Emme kuitenkaan usko, että joutuu hirveeseen pulaan, jos sanaa käyttää tämän verran “väärin” – niin mekin käytämme.
Apukädet ovat henkilöitä, jotka tulevat pelkästään tapahtumaan töihin auttamaan erinäisissä pienemmissä ja suuremmissa askareissa. Yleensä jokaisella tapahtuman osa-alueella on myös omat apukätensä, sillä toisilla on enemmän ymmärrystä tekniikassa ja toiset taas ovat oiva apu somistukseen. Apukädet ovat yleisimmin paikalla tapahtuman raksassa ja purussa.
Briiffi on myöskin englanninkielestä suomeksi vääntynyt sanamuunnos. Briiffi tulee sanasta brief eli perehdytys, joka kertookin hieman enemmän mistä on kyse. Asiakkaalta saadaan briiffi eli perehdytys siihen, mitä on toiveissa. Tämä tapahtuu yleensä jo tarjousvaiheessa ja siksi puhutaankin briiffinhausta, kun asiakkaan kanssa keskustellaan ensimmäisiä kertoja.
Budu on tapahtumalle luotu budjetti. Budjettia pyritään seuraamaan parhaan mukaan, mutta muuttuvat tilanteet tapahtuman tuotannon edetessä saavat sen välillä ns. paukkumaan. Sitä varten on kuitenkin Satumaa Events olemassa, että me vahdimme budjettia, että se ei pääse yksikseen ja holtittomasti paukkumaan vaan hallitusti niin kuin popkorni mikrossa.
Bäkkäri eli bagstage on sanansa mukaisesti lavan takana. Bäkkäristä puhutaan kuitenkin lähinnä artistien ja esiintyjien taustatiloista puhuttaessa, mutta toki myös kun puhutaan lavan takana olevista asioista. Hämmentävää, eikö?
Catering on yhtä kuin ruoka. Catering on yleisnimitys kaikelle ruualle ja sen tarjoajille tapahtumassa.
FOH eli avattuna Front of House. Tällä viitataan yleensä yleisön/salin keskellä olevaan tekniikan pisteeseen, josta pystytään säätämään esim. ääntä, valoa ja kuvaa.
Gobo sanaa käytetään silloin, kun puhutaan tietyn tyyppisistä tehostevaloista, joilla voidaan luoda liikkuvia tai paikallaan pysyviä, eri muotoja sisältäviä valoja. Itse gobo on kuitenkin vain pienen pieni kiekko, johon tämä kuvio, esim. yrityksen logo on leikattu. Gobo sijoitetaan sitten tiettyyn lamppuun valolähteen eteen ja näin on luotu moderni varjoleikki.
Headsetti on langattoman mikrofonin muoto, joka tulee pantamaisesti artistin/puhujan päähän ja jättää kädet vapaaksi. Headsetin pahimpia vihollisia ovat isot ja heiluvat korvakorut, jotka aiheuttavat kovaa rahinaa ja kohinaa ja ääniteknikolle ennenaikaisia harmaita hiuksia.
Järkkärit ovat turvalle työskenteleviä järjestyksenvalvojia.
Kapula on kädessä pidettävä langattoman mikrofonin muoto. Pahin painajainen tälle on mikrofonia pelkäävät ihmiset. Siksi heidät usein köytetään headsettiin.
Keissi eli case ei tässä tapauksessa tarkoitakaan mitään tapausta. Vaan ihan kirjaimellisesti laatikkoa. Keissit ovat isoja, useimmiten pyörillä kulkevia laatikoita, joihin pääsääntöisesti pakataan tekniikan kaikki tavarat. Hätätapauksessa ne soveltuvat myös väsyneen ihmisen kuljettamiseen istuvaltaan tai makuultaan keissin päällä. Emme kuitenkaan suosittele edellämainittua emmekä tunnusta niin koskaan itse tehneemme.
Konsepti on hienosti ilmaistuna suunnitelma tapahtumalle. Tapahtumatuotantotoimisto suunnittelee tapahtumalle konsepti eli millainen tapahtuma on, miltä se näyttää, mitä siellä tapahtuu ja mitä se kaikki maksaa.
Korvamonitorit ovat kuin monitorit (kts. alempaa) eli vastaavalla idealla toimivat korvanapit, joilla artistille saadaan äänet kuulumaan omiin korviin. Bändin jäsenet voivat myös tekniikan kanssa säätää, että kuinka kovaa mikäkin instrumentti kuuluu heidän korvamonitoreihinsa. Usein soundcheckissä näkeekin kuinka yksi bändin jäsenistä soittaa kerrallaan omaa instrumenttiaan ja muut bändin jäsenet näyttävät teknikolle käsimerkein, että haluavatko he kyseisen soittimen kovemmalle vai hiljaisemmalle monitoreissaan. Omanlaisensa taiteenlaji tämäkin. Joskus korvamonitori voi olla myös esimerkiksi juontajalla käytössä ja stagemanu (kts. alempaa) voi antaa suoraan korvaan ohjeita.
Langallinen mikki on kapula, mutta johdon päässä. Mikrofoni, jota aina välillä erityisesti pyydetään. Ilmeisesti johdon hiplaamisessa on stressiä lievittävä vaikutus.
Ledit eli led lamput ovat yleinen tapa luoda tunnelmaa tapahtumatilaan. Ledeissä saa helposti vaihdettua erilaisia värejä, joilla saadaan helposti tehtyä tapahtumasta halutun näköinen
Load in on alihankkijoille ja esiintyjille annettava aika tavaroiden tuomiselle. Usein aikataulutetaan porrastetusti, mutta muutaman myöhästymisen jälkeen muuttuu hallituksi kaaokseksi, jossa kaikki pyrkivät tuomaan tavaroitaan yhtäaikaa yhdestä lastausovesta sisään. Sopu sijaa antaa.
Load out on edellisen vastakohta eli tavaroiden pakkaamiseen tarkoitettu aika. Aloitetaan myös hyväntahtoisesti aikataulutetusti, mutta usein kaikki rynnivät yhtäaikaa ulos ovista ja ikkunoista pitkän päivän päätteeksi.
Lällä eli LA-puhelin eli radiopuhelin. Tämä on usein kätevin tapa viestiä tuotantotiimin kesken tapahtuman aikana. Siinä saadaan yhtäaikaa tehokkaasti viestiä kaikille. Lällän avulla voidaan viestiä helposti salin ulkopuolelta sisäpuolelle, lavan reunalta keittiöön jne. Suositeltavaa käyttää lällää korvanapilla tai hiljaisella volyymillä. Hyvä myös opetella siihen puhumista ja viestimistä.
Manu onkin pelkkä manager. Manu liite voidaan tuoda esimerkiksi kiertue-sanan taakse viestittämään yhtyeen kiertueesta vastaavasta henkilöstä.
Maskaus on tapa peittää erinäisiä asioita. Esimerkiksi DJ:llä eli tiskijukalla on usein pöytänään lavapaloista koottu pöytä. Ihan joka tilanteessa tämä pöytä ei näytä hyvältä sellaisenaan, jolloin se halutaan maskata joko hieman piiloon tai enemmän tilanteeseen sopivaksi. Maskaus voidaan toteuttaa helposti mustalla kankaalla tai sitten siihen voidaan suunnitella ihan erikseen jonkinlainen rakennelma. Myös muita kohteita, kuten cateringin blokkauspistettä tai tekniikan lavansivua voidaan maskata.
Mixaus eli erilaisten äänien sekoittelu on ääniteknikon työtä tapahtuman aikana. Hän huolehtii äänien tasapainosta ja siitä, että kaikki kuuluu yleisöön niin kuin kuuluukin. Useimmat bändit tuovat mukanaan oman miksaajan eli henkilön joka on erikoistunut sekoittelmaan juuri heidän bändin äänet yhteen.
Molton on mustaa palosuojattua kangasta, jolla voidaan esim. rajata lavaa, tekniikan osaa tai ihan mitä vaan, mikä on hyvä “piilottaa”. Huom! Moltoniin ei kannata kietoutua, sillä palosuoja-aine ei ole mitään ihon lemppariainetta.
Monitori on lavalle sijoitettava kaiuitin, josta artisteille ja esiintyjille kuuluu ääni myös. Lavalla ollessa äänenvoimakkuus on usein niin kova ja kun se suunnataan vielä pois esiintyjistä päin, ei esiintyjät oikeastaan edes kuule itseään. Siksi ratkaisuna on monitorit.
Onsaitti jälleen muotoutuu englanninkielisestä sanasta on-site ja tarkoittaa paikan päällä olemista. Voidaan puhua on-site tuotannosta eli siitä mitä tapahtuu tapahtumahetkellä tapahtumapaikalla. Usein tähän on myös oma tekijänsä eli on-site tuottaja.
PA on lyhenne sanoista public address ja se on helposti sanottuna äänentoistojärjestelmä/äänentoistoon tarkoitettavat laitteet. Joskus pee aa lyhenteeseen törmää myös varallisuustilannetta ruodittaessa, mutta silti tapahtuma-alalla se viittaa yleisemmin äänentoistoon. Vai viittaako?
Prodari eli production case on tuotantotiimin salainen ase. Se saattaa näyttää ulospäin perinteiseltä, todella isolta työkalupakilta, mutta kätkee sisäänsä kaiken, mitä voi tarvita. Sieltä löytyy ompelusettiä, työkaluja, torimummoja, heijastinliivejä ja vaikka mitä. Kun siis sinulla tulee tapahtuman aikana tarve mihin tahansa laastarista kengännauhaan, käänny tuotantotiimin puoleen ja kysy löytyisikö prodarista apuja ongelmaasi.
Proikkari eli projektipäällikkö vastaa tapahtuman tuotannon eteenpäin viemisestä. Hän on tuottajan / -jien tukena ja usein myös pääasiallinen asiakaskontakti. Proikkarilla on päävastuu tapahtumasta.
Purku huudettu on lause, joka huudahdetaan tapahtuman päätyttyä ja asiakkaiden poistuttua. Tämä tarkoittaa, että tapahtuma on onnistuneesti ohi ja voimme aloittaa sen purkamisen.
Purku on raksa päinvastaisessa järjestyksessä.
Pystäri eli pystypöytä on kalustuksen moniottelija. Se toimii niin koktailtilaisuuksien pääkalusteena kuin vaikkapa lavalla puhujapöntön sijaisena tai seminaarin takaosassa hengailupöytänä. Nimi juontanee juurensa siihen, kun pöydän vieressä ei voi istua.
Raideri on artistin sanelema lista heidän haluamistaan / toivomistaan mukavuuksista esiintymispäivälle. Raiderissa voidaan esimerkiksi kertoa, millaiset ruuat halutaan esiintymispaikoille, mitä juomia tulisi löytyä, kuinka paljon ja millaisia pyyhkeitä jne. Raidereissa kuitenkin on myös mitä hullumpia asioita (ja sitä hullummaksi menevät mitä suurempi tähti kyseessä). Raiderista voi löytyä vaatimus kultaisesta vessanpöntöstä tai tietynlaisista pehmoleluista, joita bäkkäriltä tulee löytyä. Suomalaisten artistien raiderit ovat yleensä hyvin maltillisia ja myös tarpeen vaatiessa keskusteltavissa.
Raiseri eli riser on usein pyörillä kulkeva lavan osa lavan päällä. Raiserille on helppo koota vaikkapa rumpusetti valmiiksi ennen tilaisuuden alkua ja kun esiintyjän aika tulee muun ohjelman ohessa, rullataan raiseri paikoilleen. Päinvastoin raiserit helpottavat myös lavan tyhjentämistä ohjelman tarpeiden mukaan.
Raksa tarkoittaa tapahtuman rakentamista. Raksassa valmistellaan kaikki koristeista ja somistuksista teknikkaan ja kalustuksiin. Raksa suoritetaan mieluiten edellisenä päivänä, mutta aina eivät mahdollisuudet anna periksi.
Roudaus on helposti sanottuna tavaran kuljettamista. Roudauksesta voidaan puhua oikeastaan kaikessa tilanteessa kun tavaraa viedään tapahtumapaikalle. Erityisesti roudaus käsitettä käytetään kun puhutaan bändien roudaamisesta eli ts. tuodaan heidän kaikki soittimet ja tekniikka lavalle.
Roudari on henkilö, joka usein nimenomaan bändien roudaamisessa hoitaa itse työn.
Saittivisiitti eli sitevisit on vierailu tapahtumapaikalle tutustumaan. Saittivisiitille voidaan mennä tapahtumapaikkoihin jo ennakoivasti eli kun halutaan kartoittaa vaihtoehtoja tai sitten kun tapahtuma on vahvistettu ja halutaan tutustua tapahtumapaikkaan. Saittivisiitillä käydään myös usein monesti esim. pelkästään tuotantoryhmän kesken ja uudestaan asiakkaan kanssa tai sitten kootaan kaikki asianosaset kerralla mukaan. Saittivisiiteillä tehdään kaikki tärkeät asiat, kuten tapahtumapaikan kuvaaminen, jotta toimistollakin muistaa miltä siellä näyttää sekä esim. mittaamiset, jotta voidaan piirtää pohjakuvia ja suunnitella somistus, kalustus ja tekniikka.
Sound check on kirjaimellisesti äänen tarkistus. Helpommin selitettynä sound check on kuitenkin ikäänkuin minikenraali ennen tapahtumaa. Tässä tekniikka tarkistaa, että kaikki tekniset laitteet kuuluvat ja näkyvät niin kuin niiden kuuluukin ja artistit saavat tehtyä omalta osaltaan saman. Usein saatat kohdata myös teknikon kulkemassa mikrofonin kanssa pitkin salia lukien merisäätä tai toistelemassa hölmöltä kuulostavia huudahduksia.
Stagemanu eli stage manager vastaa nimensä mukaisesti lavan ohjelmasta. Joskus stagemanu on osa tekniikan porukkaa ja joskus osa tapahtumatuotantotoimiston porukkaa. Joskus molemmilta on omansa. Joka tapauksessa stagemanu vastaa siitä, että kaikki tapahtuu oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa lavan suhteen sekä ratkoo kiperiä ja kiireisia ongelmia lavalla, kuten kadoksissa olevat presentaatiot, väärä ihminen lavalla tms. ilman, että yleisö huomaa mitään.
Stage left on kun katsoo lavalta yleisöön päin vasen puoli lavasta.
Stage right taas on kun katsoo lavalta yleisöön päin oikea puoli lavasta.
Tekninen raideri taas kertoo artistin tai esiintyjän tekniset tarpeet tilaisuudelle. Siinä määritellään, millaista tekniikkaa tulee olle paikanpäällä heille, kuinka paljon apukäsiä he tarvitsevat roudaamiseen riippuen roudausmatkasta jne. Usein yhtyeiden mukana kulkee jonkin verran omia teknikoita, esim. valo- ja äänimies, jotka mixaavat kyseisen yhtyeen keikat, mutta koska tapahtumissa artistit ovat vain osa tapahtumaa, ovat he sitä myös tekniikankin suhteen. Siksi on tärkeä soluttaa artistit sulavasti osaksi teknistä kokonaisuutta.
Torimummo on kiinnitykseen käytettävä jousellinen klipsu. Sillä saadaan esimerkiksi kankaita kiinni kaiteisiin tai verhoa kiinni toisiinsa. Nimityksen alkuperä allekirjoittaneelle tuntematon.
Trussi tulee yksinkertaisesti englanninkielisestä sanasta truss, joka on helposti muovattu suomenkieliseksi liittämällä perään i. Trussi on sitä metallikehikkoa, jota näät esimerkiksi lavalla ja johon voidaan ripustaa erinäisiä asioita kuten valoja ja kaiuttimia. Myös turkulainen nimeltämainitsematon pitkähiuksinen artisti tavataan usein kiipeilemästä trussirakenteissa. Trussilla saadaan luotua väliaikaisia ripustusrakenteita oikeastaan ihan mihin vaan. Trussia löytyy monessa eri mitassa ja paitsi suorana, niin myös kaarevana. Trussi voidaan myös maskata / sukittaa, jolloin se saadaan näyttämään vaikka pylväältä.
Turva on yleisnimitys kaikelle järjestyksenvalvonnalliselle toiminnalle tapahtumissa. Turva vastaa tapahtuman yleisestä turvallisuudesta
Tuotanto on kaikki se työ mitä tapahtumaan tehdään ennen ja jälkeen tapahtuman sekä sen aikana. Tuotanto voidaan jakaa ennakko-, on-site ja jälkituotantoon.
Tuotantotiimi on käsite, jota käytetään koko siitä porukasta joka tapahtumaa tuottaa. Usein tapahtumatuotantotoimistoissa tuotantotiimi nimitystä käytetään ennakkotuotannollisissa töissä yrityksen omista työntekijöistä koostetusta tiimistä. Viimeistään kuitenkin tapahtumassa osa tuotantotiimiä ovat kaikki henkilöt, jotka ovat toteuttamassa tapahtumaa.
Venue on ihan yksinkertaisesta tapahtumapaikka. Englanninkielinen sana venue on jostain syystä vakinaistunut käytettäväksi sanaksi kun puhutaan tapahtumapaikasta. Lienee vain siksi, että kuulostaa hienommalta.
BONUS: Jos joku joskus tapahtuman aikana sanoo sinulle “tuu kattoo kissanpentuja” niin ÄLÄ lankea siihen ansaan. Sillä huijataan hyväuskoisia eläinrakkaita ihmisiä kantamaan kohtuuttoman painavia tavaroita paikasta a paikkaan b.
Vaikka kyseinen sanakirja lisää tapahtumaslangin ymmärrettävyyttä, suosittelemme silti vahvasti tapahtumatulkin käyttöä jatkossakin. Ole siis meihin yhteydessä, kun tapahtumat tarvitsee taas toteuttajaa ja tarinat tehdään todeksi!